fredag den 21. februar 2014

AnneMarie´s ufærdige strikketøj

Her står AnneMarie og viser sit flotte ufærdige strikketøj.
Bemærk de mange farver og mønstre:)
Et strikketøj der har været lang tid undervejs....

Strikkens historie:

Det var i efteråret 1994 da jeg boede i Oslo, at jeg faldt over ugebladet og på forsiden var den afbilledet: Trøjen med mange forskellige borter og flere typer stjernemønstre, alt sammen strikket i et utal af smukke, rød- og blåviolette nuancer afstemt med lidt kontrast af okker:
Praktgenseren for den strikkeglade”, stod der - og det var jo lige mig!
 På forsidebilledet var det selvfølgelige en slank, krølhåret, ung kvinde, der havde trøjen på – men til trods for det, havde jeg ingen problemer med at spejle mig i det billede. Jeg måtte bare købe bladet.
 Vel hjemme blev jeg noget skuffet; jeg konstaterede, at selve mønsteret til trøjen slet ikke var i bladet, det skulle man bestille og betale ved siden af. Jeg lod mig ikke slå ud, men afgav min bestilling. Det var først da det kom med posten en uges tid efter, at jeg blev overvældet: Der var meget, at skulle holde styr på … 29 forskellige farver… og vrangpindene…
De ville nok kræve mere, end jeg lige kunne overskue. I stedet for at komme i strikketøjskurven endte både ugebladet og det tilsendte mønster bagerst i skabet.
En del år - og mange flytninger efter, fandt jeg mønsteret frem igen.  Nu skulle det være: Jeg købte et andet garn end det, der var forslået i opskriften og de 29 forskellige farver justerede jeg til 14…. det passede ligesom bedre til min økonomi.
Det var sommerferie, med lange dage og en tom kalender. Jeg kom godt i gang. Men pludselig var sommeren gået og selv ikke for den strikkeglade, strikker en ”genser” sig selv.
Et halvt - eller da i hvert fald næsten et halvt - forstykke er, hvad det er blevet til foreløbig. Jævnligt tager jeg det frem og konstaterer, at jeg ikke har tid til at strikke på det. Det er vist også noget med de der vrangpinde.
 Men en dag bliver trøjen færdig, det ved jeg. Det er tyve år siden drømmen om ”praktegenseren” opstod og mine drømme forfølger jeg - eller er det dem, der forfølger mig?

1 kommentar:

  1. Hvor er den flot. Og svær! Jeg har en kasse, hvor der på Dymoen står Halvfærdigheder. Når den er fuld, må jeg ikke have flere ufærdige projekter. Så er det bare i gang. Har netop gjort et patchwork tæppe færdigt, jeg troede skulle have taget livet af mig:)
    Katrine (fra farvekurset i sommers)

    SvarSlet